Nettavisen har testet maten på vinterlandet midt i Oslo. Her er vår dom.
Nettavisen tok med fire tenåringer på «Jul i Vinterland» i Oslo for å teste maten som serveres fra bodene. For å understøtte deres vurderinger tok vi også med to voksne og en sjuåring.OPA! Gyros Dette er et såkalt ekte gresk spisested som serverer tradisjonell gyros i pita.
Gyros er på mange måter den greske varianten av kebab, men har tzatziki som en del av maten. I tillegg får du her grisekjøtt i pitaen, noe som ikke er så vanlig i vanlig kebab.– Jeg har aldri smakt gyros før, dette var veldig godt!I tillegg ga testpanelet god skryt til den veldig hyggelige betjeningen og stemningen fra boden:Panelet trakk litt ned for den kalde pommes frites som var i pitaen, men godtok at det var en del av den normale opplevelsen. Svinekjøttet ble også godt mottatt, og smaken på pitabrødet også en vinner:Akkurat passe krydret, og med passelig mengde grønnsaker: – Her var det ikke for mye av noe. Denne var god! Veldig god rømmesaus eller hva det var! Slik saus er godt! Dette spisestedet har eggburger og elgkebab på menyen, i tillegg til noe tilbehør. Her ble det også et tips fra ungdommene: Elgburger Elgburgeren er heller ingen billig affære, men smaken likte flere i testpanelet:De som smakte den mente den smakte omtrent som en vanlig burger, men var kanskje «litt friskere» i smaken.– Nei, jeg tror ikke jeg vil ha elgburger. Så jeg får bare stå over.Kebaben med elgkjøtt ble en vinner hos en av de fire i testpanelet, mens de tre andre samt den voksne testpersonen var litt mer skeptiske. Corn Dog – Corndogen med hot cheetos var crunchy og god, og så er det slik at den er crispy med en slags god brødsmak. Best!Her var testpanelet, inklusive voksne ekstratestere ikke i tvil: Dette er verdt hvert eneste sekund du må vente i sju minutter fra du bestiller den til du er ferdig. Kanskje den mest vidunderlige comfortmaten som er laget. Fullstendig toppscore, og noe vårt testpanel kommer til å kjøpe igjen. – Denne smakte kanskje litt lite, men for barn er den bedre enn cheetosen som kanskje er litt sterk.Oppsummert er dette den man kjøper til de som ikke synes sterkere mat er så godt, men for de som liker at ting smaker litt så er det bedre å velge cheetosversjonen. Dog stort pluss i margen for prisen. Dette er en bod som selger det som kalles ekte nederlandsk pommes frites, noe som fikk en forbipasserende til å kommentere følgende: Dette er håndkuttede pommes frites som kommer direkte fra frityrkoking. Litt tykkere poteter enn man er vant til her fra Norge. Serveres med majones eller ketsjup.– Uff, man blir ganske mett av dette. Testpanelet var veldig fornøyd med potetene, men tenkte kanskje at hundre kroner var litt mye for en pose med pommes frites. Anbefales likevel for de som vil bli gode og mette. Lunds tivoli pølsebodDette er to pølseboder inne på området som serverer forskjellige typer pølser. Testpanelet valgte seg ut to av pølsene. Julepølse Dette er en tradisjonell julepølse med en del krydder plassert i et pølsebrød. Størrelsen er som en ganske stor pølse du kjøper på en bensinstasjon.– Fungerer fint dette, og godt stekt. Fin smak. En anbefaling for den som liker tradisjonelle farsepølser slik man ofte får rundt omkring i Norge, og kanskje den eneste retten inne på hele området som ligner på tradisjonell norsk julemat.– Denne smaker helt greit, ikke sånn kjempegod. Dette er en bodversjon av kjeden som har flere restauranter. Ligger mot inngangen som vender mot slottet. Her får du noen kalde nachos med to dipper. Det ene var halvvarm ostedipp, mens det andre var en salsa.– Ikke mye mat du får for pengene her. Dette er en slags variant av den tradisjonelle quesedillaen. Denne kommer også med to dipper– Utrolig kjedelig og platt, ikke vond siden den ikke smaker noe som helst. Hvis det var en ting som delte vårt testpanel i to så var det denne. Her mener de fleste at det var veldig kjedelig og smakløst, men en i testpanelet har dette som sin favoritt. Kanskje den enkleste smaken av dem alle passer nok for de som ikke vil utfordre smaksløkene noe særlig. Kommer kjemisk fri for grønnsaker. Raclette Food TruckDenne finner du mot slottet, vendt mot Paleet. Her serveres bagett og andre retter med racletteost.– Her var det en skikkelig smaksopplevelse. Denne bør mange som liker å utfordre smaksløkene ta en liten runde til. Det som her trekker ned er den enormt høye prisen. Smaken var god, men nesten to hundre kroner for en bagett er mye penger. Nesten helt i enden mot slottet mot Karl Johan finner du denne boden som vi nesten overså. Her må vi unnskylde fotografen siden vi gjorde en feil i fotograferingen slik at kun smaksprøveversjonen ble med. Det vi ikke vil unnskylde er smaken på dette. For dette var en ellevill overraskelse. Dette er frityrstekte baller med ost og mais. Enkelt og greit, og smakfullt.– Litt usikker på om jeg blir kvalm om jeg spiser en hel bøtte, men dette var et nytt bekjentskap jeg vil oppsøke igjen! Dette er en bod omtrent midt på området som selger varianter av franske pannekaker.– Pluss for at det ikke koster så mye, men det smaker også ikke så mye. Vil ikke spise opp denne.Testpanelet ble slettes ikke overbevist over disse franske pannekakene, selv om dette vanligvis er noe flere ville likt.Kort oppsummert ble dette helbom, til tross for veldig mye som ble dyttet inn i denne ekstremt søte pannekaken. Det ble med to biter fra yngste tester og to fra den litt eldre. Den ene boden av denne selger både boblevafler og corndogs. Du kan se anmeldelsen av sistnevnte over. Den som har boblevafler er på innsiden i hovedgata opp mot Stortinget. Dette er et monster av en dessert med is, marshmallows, kinderegg, sjokolade, Oreo og mye mer.– Merkelig nok fungerte is også selv om det var kaldt, mye godt på denne. – Altfor mye å spise alene, men er man en gjeng er det jo litt gøy å kjøpe denne. Dyr er den i hvert fall. ChurrosDisse gigantiske bodene i begge ender det vanskelig å komme seg unna. Her selges det churros. Churros er en spansk spesialitet, som her serveres med kanel og sukker.– Med kanel og sukker blir det litt vel likt å slikke på risgrøten. Godt, men ikke supert. Nutellaversjonen er den samme som over, men hvor kanel og sukker er byttet ut med sjokoladenøttepålegget Nutella i flytende form.– Smaker supert. Koster hundre kroner, men er jo en grunn til å gå hit. Brente mandlerDet er flere boder med brente mandler, men dette er den store boden som er mot pariserhjulet.– Skikkelig gode! Adam & Eva Candy Big Apple – De første bitene var veldig gode, men hadde ikke klart å spise en hel slik.Hos testerne var det noen som likte sukkerlaken best, mens andre likte sjokoladeversjonen best. – Denne var god, men den ble seig med all sjokoladen. – Jeg synes dette var en veldig god belgisk vaffel, og jeg elsker belgisk vaffel!
Norge Siste Nytt, Norge Overskrifter
Similar News:Du kan også lese nyheter som ligner på denne som vi har samlet inn fra andre nyhetskilder.
- Inne i et ganske alvorlig sporEn anmeldelse forandrer ikke straffesaken, men gir en annen bevismessig tyngde, sier Rett24-redaktør Kjetil Kolsrud.
Les mer »
TV-anmeldelse «Girls Of Oslo»: Utrettelig overfladisk... og ubeskrivelig harry. «Girls Of Oslo» er søppel som mange vil se.
Les mer »
Guide til Oslo for tenåringer: Dette må du oppleveFire ungdommer fra Oslo guider dere til det beste i Oslo.
Les mer »
Politiet om trafikkaos: - Risikerer å miste førerkortetOslo politidistrikt opplyser til Dagbladet at flere fikk førerkortet beslaglagt etter trafikkaos i Oslo mandag.
Les mer »
«Girls of Oslo»: Uttaler seg for første gang etter «Girls of Oslo»-slaktenTV-anmelderne har ikke vært nådige mot den mye omtalte reality-dokuen.
Les mer »




