Beyond the Breaking News

Bodø/Glimt er salgskongen – Viking har solgt for 133 millioner

Norge Nyheter Nyheter

Bodø/Glimt er salgskongen – Viking har solgt for 133 millioner
Norge Siste Nytt,Norge Overskrifter

Mens pengemaskinen Bodø/Glimt har solgt spillere for over en halv milliard kroner siden 2020, har Viking tjent 133 millioner kroner på spillersalg.

Faris Pemi Moumbagna, Hugo Vetlesen, Victor Boniface, Joel Mvuka og Erik Botheim er kun noen av spillerne som alle har blitt solgt for mer enn et tosifret antall millioner kroner fra Bodø de siste årene.

Fjorårets seriemester har siden sommeren 2020 solgt store profiler for en samlet sum på om lag 574 millioner kroner. Gultrøyene har «bare» brukt 249 millioner kroner på forsterkninger.574 millioner kroner er mer enn erkerivalene Molde og Rosenborg har tjent til sammen på salg av spillere. Vålerenga, som sist sesong rykket ned fra Eliteserien, er det fjerde laget som også har hanket inn et tresifret antall millioner kroner på spillersalg. Siden sommeren 2020 har Oslo-klubben tjent rett i underkant av 200 millioner kroner.Foto: Nikola Krstic / NTBMye kan tyde på at Kjetil Knutsen og Glimt har funnet en god suksessoppskrift. Moumbagna ble i januar i fjor hentet fra nedrykksklare Kristiansund for om lag fire millioner kroner. Ett år senere ble kameruneren solgt til fransk fotball i en avtale verdt minst 90 millioner kroner. Også Boniface og Mvuka ble solgt for langt mer enn det de kostet. Ifølge Transfermarkt tjente Glimt henholdsvis 68 og 62 millioner kroner på de to spillerne. Boniface kom omtrent gratis til Bodø, mens Mvuka kostet gultrøyene tolv millioner kroner.Også andre klubber kan vise til svært god profitt på overgangsmarkedet de seneste årene.Her er ikke det forestående salget av David Brekalo ikke medregnet. Slovenerens overgang til Orlando City i MLS vil ligge på drøyt 30 millioner kroner - salgsrekord i Viking. Bronsevinner Tromsø har på sin side nesten fem ganger så høy inntjening på spillersalg sammenlignet med hva de har betalt for å hente forsterkninger. Til tross for en en del turbulente perioder i Bergen de siste fire årene har også Brann gjort god butikk på overgansmarkedet. Ifølge Transfermarkt har rødtrøyene kjøpt og solgt spillere for henholdsvis 31 og 48 millioner norske kroner. Oversikten over aktiviteten til et utvalg norske klubber på overgangsmarkedet i perioden sommeren 2020-januar 2024:

Vi har oppsummert denne nyheten slik at du kan lese den raskt. Er du interessert i nyhetene kan du lese hele teksten her. Les mer:

StvAftenblad /  🏆 30. in NO

 

Norge Siste Nytt, Norge Overskrifter

Similar News:Du kan også lese nyheter som ligner på denne som vi har samlet inn fra andre nyhetskilder.

Bodø/Glimt-salget av Faris Pemi Moumbagna kan påvirke Vålerenga og BrannBodø/Glimt-salget av Faris Pemi Moumbagna kan påvirke Vålerenga og BrannDominoeffekt kan skape store ringvirkninger for flere norske klubber.
Les mer »

Bodø/Glimt håver inn: – Enorme forskjeller i norsk fotballBodø/Glimt håver inn: – Enorme forskjeller i norsk fotballBodø/Glimt kan selge spillere for 200 millioner på kort tid i januarvinduet. Det er mer enn 13 av 16 eliteserielag tjener på et helt år.
Les mer »

Bodø/Glimt fikk bank av SalzburgBodø/Glimt fikk bank av SalzburgLivestudio for TV 2 Sport - siste nytt i dag
Les mer »

Mens Støre venter på Nord UniversitetMens Støre venter på Nord UniversitetEtter gjennomgangen tror jeg ikke der vil være så ulike oppfatninger, verken blant fagfolk, eller ved Nord universitet, skriver professor emeritus Karl Øyvind Jordell.
Les mer »

Nytt tap for Bodø/GlimtNytt tap for Bodø/GlimtLivestudio for TV 2 Sport - siste nytt i dag
Les mer »

Norsk fotball i kulissene: Belgisk klubb vil kjøpe Viking-keeperNorsk fotball i kulissene: Belgisk klubb vil kjøpe Viking-keeperDet internasjonale vinduet stenger denne uken. Nå er det hektisk i flere klubber.
Les mer »



Render Time: 2026-06-07 17:27:46