Beyond the Breaking News

Det kan virke som administrasjonen i skiforbundet har glemt at den er til for utøverne

Norge Nyheter Nyheter

Det kan virke som administrasjonen i skiforbundet har glemt at den er til for utøverne
Norge Siste Nytt,Norge Overskrifter

I går brøt generalsekretær Arne Baumann i Norges Skiforbund tausheten etter at Lucas Braathen la opp for en uke siden. Men hva var det egentlig Baumann prøvde å si?

Hvis jeg hadde vært Baumann, ville jeg forsøkt å strekke ut hånden til Braathen, og be om unnskyldning for mishandlingen Braathen har vært utsatt for. Det kunne kanskje ha åpnet for ny dialog. Men den gang ei! «det skal være plass for at enere, individualister og fargerike profiler skal blomstre og trives i norsk idrett.

Når verdens beste slalåmkjører legger opp i en alder av 23 år fordi gleden ved å kjøre på ski har forsvunnet, må vi erkjenne at vi har mislykkes med denne ambisjonen». Les også Får ikke kontakt med Lucas Braathen Bør kjøpe høreapparatBaumann sier at han ble overrasket over Braathens beslutning om å legge opp. Det ble vi vel alle, men denne konflikten har vart i tre år. Nå sier plutselig generalsekretæren i et innslag på Dagsnytt 18 at det ligger mye læring i å lytte til Lucas Braathen. Men Braathen har vært sterk og klar lenge. Kan det hende at skiforbundet må kjøpe høreapparat? Baumann unnskylder skiforbundets manglende lytte- og fatteevne med at dialogen har gått mellom skiforbundet og Braathens advokater, managere og foreldre. Men hva er det for noe tøv? Nå ønsker Baumann å snakke med Braathen direkte. Han vil at han og Braathen skal ha «en god og verdibasert dialog, og se hverandre i øynene».Bli varslet om siste nytt: Få Nettavisen-appen til iPhone og Android her! Les også Tror han er mektig lei dette stempelet Uenig med eget lovutvalgBaumann kommer med den gamle leksa fra skiforbundet; Først sier han at han vil «skape åpenhet rundt det at våre verdensstjerner skal få utøve sin idrett og respektere at de skal tjene sine penger. Der står landslagsmodellen fjellstøtt. Det tror jeg alle er enige om». Partene er med andre ord ikke så uenige? Deretter sier han at «vi samtidig må sørge for å opprettholde solidaritetsprinsippet slik at vi klarer å finansiere debutantene på landslaget som ikke har det samme markedspotensialet». Han legger til at stjernene har et ansvar for også å se det kollektive. Kommunikasjonen er selvhøytidelig og helt uten empati. Jeg kaller det monsterkommunikasjon. Problemet er at pampene i skiforbundet ikke tar hensyn til rådene fra forbundets eget lovutvalg som klart og tydelig har slått fast at utøverne eier sine egne billedrettigheter. Konsekvensen er at skiforbundet nekter stjernene inntekter fra markedsrettighetene.Skiforbundet er grådig!I uken som har gått har norske sportsjournalister blitt kontaktet av skiforbundet. Budskapet har vært at utøvere som Johannes Høsflot Klæbo og Lucas Braathen truer den norske idrettsmodellen, at de er usolidariske og grådige. Forbundet har fått lite gehør. Mange mener at det er skiforbundet selv som er grådig. Nå har forbundet også klart å terge på seg utøvernes fagforening NISO som er en del av LO. Og forholdet mellom skiforbundet og stjernene er dårligere enn noensinne. Det er ingen dialog mellom partene. Da hjelper det lite at skiforbundet plutselig endrer oppfatning, og sier at utøverne ikke er grådige likevel. Hans Geelmuyden Hans Geelmuyden er norsk samfunnsdebattant, journalist, skribent, kommentator og tidligere sjefredaktør i Morgenbladet. Han er siviløkonom fra NHH, og har bygget, ledet, eid og solgt Geelmuyden Kiese Gruppen. Skiforbundet må foreslå løsning!Baumann har altså et behov for å se Lucas Braathen i øynene, men Braathen har ikke behov for å drikke kaffe med Baumann. Braathen og utøverne har behov for at skiforbundet omsider foreslår i hvor stor grad skiforbundet kan bruke bilder av utøverne i forbundets kommersielle avtaler, slik at utøverne får vite hvilken frihet de selv har til å tjene penger utenfor avtalene. Les også Krise i skiforbundet: Har mistet nesten 69.000 medlemmer på 10 år – mens kostnadene bare øker Prestasjonskultur?Skipresident Tove Moe Dyrhaug sier denne saken er veldig vanskelig. Det kan jeg ikke forstå. Det er skiforbundets situasjon som er vanskelig med kompleks organisering, stor avstand mellom administrasjon og utøvere, handlingslammelse, beslutningsvegring, store underskudd, fallende inntekter, økende kostnader og høye lønninger. . Skipresidenten koster forbundet 2,5 millioner i året, og generalsekretæren koster rundt to millioner inkludert arbeidsgiveravgift og pensjon.Er det bare utøverne i skiforbundet som skal prestere?

Vi har oppsummert denne nyheten slik at du kan lese den raskt. Er du interessert i nyhetene kan du lese hele teksten her. Les mer:

Nettavisen /  🏆 1. in NO

 

Norge Siste Nytt, Norge Overskrifter

Similar News:Du kan også lese nyheter som ligner på denne som vi har samlet inn fra andre nyhetskilder.

Klar tale om Ole Gunnar Solskjær etter ny United-fiasko: – Det er liten tvil om detKlar tale om Ole Gunnar Solskjær etter ny United-fiasko: – Det er liten tvil om detDet har snart gått to år siden nordmannen (50) fikk sparken i Manchester United. Nå filleristes etterfølgeren fra flere hold.
Les mer »

Kronesmell: Nå skjer det som Norges Bank frykterKronesmell: Nå skjer det som Norges Bank frykterSentralbanksjef Ida Wolden Baches rentegrep gir svakeste kronekurs siden mai.
Les mer »

Må vurdere om det er til det beste for partietMå vurdere om det er til det beste for partietErna Solberg holder det åpent om hun kommer til å være Høyres statsministerkandidat i neste valg.
Les mer »

Fire dansker omkom i seilbåtulykke i PortugalFire dansker omkom i seilbåtulykke i PortugalDet bekrefter det danske Utenriksdepartementet.
Les mer »

Norges Skiforbund − eller Norges Selvgodforbund?Norges Skiforbund − eller Norges Selvgodforbund?Hva er det så Norges Skiskytterforbund klarer som Norges Skiforbund mislykkes med i år etter år?
Les mer »

Det er bra at Klepp kommune setter pasientene først når ikke Legeforeningen akter å gjøre detDet er bra at Klepp kommune setter pasientene først når ikke Legeforeningen akter å gjøre detDEBATT: Det er bra at Klepp kommune setter pasientene først når ikke Legeforeningen akter å gjøre det.
Les mer »



Render Time: 2026-06-07 16:35:34