Eksperter advarer om fullstendig drivstoff-kaos etter at USAs krig mot Iran har strupt det livsviktige Hormuzstredet. Det slås nå full alarm i energimarkedet.
Samtidig advarer eksperter om fullstendig drivstoff-kaos etter at USAs krig mot Iran har strupt det livsviktige Hormuzstredet . Det slås nå full alarm i energimarkedet. Kombinasjonen av historisk tomme lagre og en eksplosiv geopolitisk situasjon i Midtøsten har skapt en perfekt storm for norske og internasjonale bilister, skriver Finansavisen.
Les også: Nå haster det for norske bilister Diesellagrene tømmes i rekordfart: Laveste siden 2003Ferske tall viser at de globale diesellagrene har sunket til et kritisk bunnivå. Vi må helt tilbake til 2003 for å finne lignende tilstander i markedet. USA, som er en av verdens største eksportører av diesel til Europa, opplever nå at deres egne lagre tømmes i et urovekkende tempo.
Dersom USA velger å innføre eksportbegrensninger for å berge sitt eget hjemmemarked, vil det ramme Europa – og Norge – knallhardt. Les også Erik Stephansen: En advarsel det går an å forstå Drivstoffandel i personbilbestanden Nasjonalt: Fylker med høyest elbilandel: Fylker med høyest dieselandel: Vil du se neste video?
Får folk til å lure: – Hva gjør han?0:50 Frykter prissjokk: – Hormuzstredet er helt avgjørendeSom om ikke de tomme lagrene var nok, har USAs krig mot Iran sendt sjokkbølger gjennom oljemarkedet. Eksperter som Nettavisen har snakket med, peker på at situasjonen rundt Hormuzstredet kan eskalere krisen til nye høyder. Hormuzstredet er verdens viktigste pulsåre for råolje. Når logistikken her trues eller blokkeres som følge av krigshandlinger, strupes tilførselen til raffineriene som produserer bensin og diesel.
Les også: Derfor er Persiabukta verdens rikeste oljeregion Daan Struyven i Goldman Sachs sier til Bloomberg at kun 10 til 15 prosent av normale oljevolumer, tilsvarende to–tre millioner fat per dag, kommer gjennom Hormuz nå. Da risikerer vi en ekstrem situasjon på bensinstasjonene, advarer oljeanalytikere overfor Nettavisen. De understreker at råoljeprisen kan skyte i været over natten, noe som vil merkes direkte på lommeboka til alle som kjører fossilt.
Les også: 430 bensinstasjoner lagt ned: – Bekymret Dette er drivstoffavgiftene i 2026 Avgiftenes sats i 2026: : Mulig drivstoffrasjonering og tomme pumperAnalytikere og bransjeeksperter er samstemte: Fortsetter lagrene å falle samtidig som konflikten i Midtøsten låser seg, kan vi stå overfor en reell mangelsituasjon. For norske forbrukere betyr dette ikke bare at drivstoffet blir historisk dyrt, men i verste fall kan logistikk- og transportbransjen rammes så hardt at det blir nødvendig med tiltak for å sikre kritiske samfunnsfunksjoner.
Pumpeprisene har allerede skutt i været, og ingenting tyder på at pristoppen er nådd med det første. Før Midtøsten-konflikten passerte rundt en femtedel av all verdens olje og gjennom Hormuzstredet. Les også: Støre: Kan bli aktuelt med drivstoffsparing Vil du se neste video?
Får folk til å lure: – Hva gjør han?0:50 Jonas Gahr Støre: Drivstoff-sparing kan bli aktueltStatsministeren understreket overfor NRK i midten av mars at tilgangen på drivstoff i Norge i dag er god, men han er åpen om at dette kan endre seg. – I dag har vi kontroll, men vi må følge dette uke for uke framover. Det kan bli behov for flere typer tiltak, sa han.
I første omgang er det snakk om frivillige tiltak som hver enkelt kan ta. Det kan for eksempel være økt bruk av hjemmekontor for å spare drivstoff. – Men blir det riktig alvorlig, så må vi sørge for at vi prioriterer å bruke ressursene der samfunnet trenger det for å holde hjulene i gang. Les også: Bensinpriser: Billigst på fem år: – Hodeløs pengebruk
Hormuzstredet Drivstoff-Kaos Usas Krig Mot Iran Energimarkedet Drivstoffpriser
United States Latest News, United States Headlines
Similar News:You can also read news stories similar to this one that we have collected from other news sources.
Trump til Netanyahu: – Hva i helvete er det du driver med?USAs president Donald Trump raste mot Israels statsminister Benjamin Netanyahu i en telefonsamtale mandag.
Read more »
Forsvarsminister Sandvik: Stillehavet blir viktigere for Norge grunnet USAs fokus og Arktis-dynamikkPå Shangri-La Dialogue i Singapore deltok norsk forsvarsminister Tore O. Sandvik for første gang. Han understreker at økt konkurranse mellom USA og Kina, nye sjøruter i Arktis og behov for å sikre fri ferdsel på havet gjør Stillehavet mer relevant for norsk sikkerhetspolitikk. Sandvik peker på at USA ber Europa om å ta større ansvar, samtidig som Amerika strategisk motiverer seg mot Stillehavet. Norges oppgave blir å holde USA engasjert i Europa. Sandvik gir også en analyse av den nye dynamikken i Arktis, der Kina bygger isbrytere og viser strategisk interesse for Nordøstpassasjen, noe som direkte påvirker Norge og NATO.
Read more »
Donald Trump utgjør en eksistensiell fare, sier eksperterFlere medisinske eksperter uttrykker bekymring for Trumps mentale helse og mener han utgjør en eksistensiell fare. Eksperter som John Gartner og Bandy X. Lee advarer om at Trumps oppførsel kan indikere både demens og antisosial personlighetsforstyrrelse.
Read more »
– Vil fullstendig øydelegge regionenIvanka Trump og Jared Kushner vil bygge eit ferieparadis i eit urørt naturreservat i Albania. No er prosjektet under etterforsking for korrupsjon etter massive protestar.
Read more »




