Havvindparken Sørlige Nordsjø II, en del av en avtale mellom regjeringen og Ventyr, har vært en del av regjeringens trumfkort for å løse Norges mulige kraftproblemer. Staten har investert 23 milliarder kroner i prosjektet, men det har vært urovekkende nyheter fra Ventyr. Ventyr har bygget flere havvindparker i Nordsjøen, og det har blitt spekulert i om de har mer erfaring enn konkurrentene. Det har også blitt spekulert i om Ingka er villige til å betale overpris for å skaffe nok grønn strøm til driften av IKEA. Ventyr har blitt kjøpt av Jera, Japans største energiselskap, og BP og Jera har en lignende situasjon i Tyskland. Det har blitt spekulert i om de amerikanske tech-gigantene har driftsmarginer på opptil 45 prosent, mens Norske Skog, Elkem og Hydro har marginer på 2-8 prosent.
Havvind er regjeringens trumfkort når det gjelder å løse Norges mulige kraftproblemer. Nå ser løsningen ut til å henge i en stadig tynnere tråd. Store mengder ny kraft, direkte inn i det dyreste strømprisområdet i Norge.
Det var lovnaden da regjeringen og Ventyr signerte kontrakten om utbygging av Norges første havvindpark; Sørlige Nordsjø II. Staten la 23 milliarder kroner i potten og skulle få 6,6 TWh havvind tilbake. Det er nå to år siden. I mellomtiden har prisene økt, og det kommer stadig mer urovekkende nyheter fra Ventyr.
Helt fra starten har mange lurt på hvordan Ventyr kunne legge inn et så lavt bud bud på Sørlige Nordsjø II. Ingen andre greide å regne det hjem, ikke engang Equinor/RWE-partnerskapet. Selskapet mener også at de har mer erfaring enn konkurrentene. Parkwind har bygget flere havvindparker i Nordsjøen.
Men det har også blitt spekulert i om Ingka er villige til å betale overpris for å skaffe nok grønn strøm til driften av IKEA. Eventuelt ta et tap i første prosjekt, bare for å komme seg inn på norsk sokkel. Parkwind er et belgisk havvind-selskap, som i ettertid har blitt kjøpt av partneren Jera; Japans største energiselskap. BP og Jera er i en lignende situasjon i Tyskland, der de vant en havvind-auksjon sammen med franske Total i 2013.
Også der stusset mange over lønnsomheten. Nå prøver selskapene å overtale den tyske staten til å stanse mer utbygging i samme område, for å unngå «skygging» – altså at vindturbiner demper vinden for hverandre. Den tyske havvindbransjen jobber også for at selskapene skal kunne levere tilbake ubrukte havvind-områder uten å betale milliardbøter.
Så langt har myndighetene bare svart at alle byggeplaner var kjent da selskapene la inn bud, og at bøtene må betales.kan komme til å protestere hvis spillereglene endres i etterkant. Trolig er det derfor selskapene i Tyskland i stedet prøver å påvirke faktorer utenfor selve prosjektet. Hva «dialogen» med den norske regjeringen går ut på, er ikke kjent.
– Det vil være meget ødeleggende for markedet om aktører begynner å se på budet som en inngangsbillett for å ha eksklusiv 1:1 reforhandling med staten senere,Statens subsidier er ment å vare i 15 år. Men flere, blant annet fornybardirektør Lars Ove Skorpen i Pareto, harNytt fremdriftskonsept for fartøy etterligner hvalfinners bevegelse, kutter forbruket opptil 22 % Det er dramatisk også for regjeringen. Dagens industriarbeidsplasser avhenger av nok strøm, og billig nok strøm.
«Mer kraft inn i systemet» er regjeringens universal-svar på alle bekymringer om strømpris og tilgang. Samtidig strømmer datasentrene på. Selv om strømmen er billigere i nord, vil mange datasentrene gjerne ligge i sør, med god tilgang på fiber, flyplasser og arbeidskraft.at de amerikanske tech-gigantene har driftsmarginer på opptil 45 prosent, mens Norske Skog, Elkem og Hydro har marginer på 2-8 prosent. NVE skriver i sin rapport at 6,6 TWh utgjør en liten andel av Norges totale kraftproduksjon.
Det er en formulering jeg aldri har hørt dem si om vannkraft, til tross for at Norges største vannkraftverk gir «bare» 4,4 TWh i året
Havvind Regjeringens Trumfkort Ventyr Sørlige Nordsjø II Jera Ingka Parkwind Japans Største Energiselskap Ingka Er Villige Til Å Betale Overpris Ventyr Har Bygget Flere Havvindparker I Nordsj Ingka Er Villige Til Å Betale Overpris For Å S Ventyr Har Blitt Kjøpt Av Jera Japans Største Energiselskap Ventyr Har Blitt Kjøpt Av Jera Japans Største Energiselskap Ventyr Har Blitt Kjøpt Av Jera Japans Største Energiselskap Ventyr Har Blitt Kjøpt Av Jera Japans Største Energiselskap
United States Latest News, United States Headlines
Similar News:You can also read news stories similar to this one that we have collected from other news sources.
Regjeringens havvind-løsning henger i en tynn trådStore mengder ny kraft til dyreste strømprisområdet i Norge var lovnaden da regjeringen og Ventyr signerte kontrakten om Norges første havvindpark; Sørlige Nordsjø II. Staten la 23 milliarder kroner i potten og skulle få 6,6 TWh havvind tilbake. To år seinere har prisene økt og det kommer urovekkende nyheter fra Ventyr. Det har spekuleres i om Ventyrs lavt bud skyldtes forhandlingsvillighet fra Ingka (IKEA) eller overpris for å sikre grønn strøm. Parkwind, eid av Japans Jera, har erfaring fra Nordsjøen. lignende usikkerhet rundt lønnsomhet har også blitt observert i Tyskland, der BP og Jera prøver å overtale staten til å stanse mer utbygging for å unngå skygging. Hva dialogen med den norske regjeringen innebærer er ikke kjent.
Read more »
Havvindpark i utsikt: Usikkerhet om Sørlige Nordsjø IIRegjeringens havvil løsning for kraft i Norge står i fare. To år etter at staten investerte 23 milliarder kroner i Sørlige Nordsjø II, er det usikert om selskapet Ventyr fullfører. prisøkninger og urovekkende nyheter har vært en utfordring. Kritikere spør hvordan Ventyr kunne legge inn et så lavt bud, og det spekuleres i om selskapet er villig til å ta tap for å komme inn på norsk sokkel. Bransjefølere frykter at en tilbakekalling kan få store konsekvenser for kraftmarkedet og industrien.
Read more »
Havvindpark i Nordsjøen: Ventyr og Regjeringens TrumfkortRegjeringen har satset store summer på havvindpark i Nordsjøen, men nå ser det ut til at løsningen henger i en stadig tynnere tråd. Ventyr, som har bygget flere havvindparker i Nordsjøen, har fått kritikk for sitt lave bud på Sørlige Nordsjø II. Det har også blitt spekulert i om Ingka er villige til å betale overpris for å skaffe nok grønn strøm til driften av IKEA. Eventuelt ta et tap i første prosjekt, bare for å komme seg inn på norsk sokkel.Både NVE og Statnetts framskrivninger legger til grunn at Sørlige Nordsjø er oppe og går før 2035. Men hvis Ventyr velger å trekke seg, må mange kalkyler gjøres på nytt, både i kraftbransjen og industrien.
Read more »
Havvind-utbyggingen i Sørlige Nordsjø II: En stadig tynnere tråd for regjeringenRegjeringen har satset store summer på havvindutbyggingen i Sørlige Nordsjø II, men nå ser det ut til at løsningen henger i en stadig tynnere tråd. Prisene har økt, og det kommer stadig mer urovekkende nyheter fra Ventyr, som har bygget flere havvindparker i Nordsjøen. Det har også blitt spekulert i om Ingka er villige til å betale overpris for å skaffe nok grønn strøm til driften av IKEA. Eventuelt ta et tap i første prosjekt, bare for å komme seg inn på norsk sokkel.Parkwind, et belgisk havvind-selskap, har også blitt kjøpt av partneren Jera; Japans største energiselskap. BP og Jera er i en lignende situasjon i Tyskland, der de vant en havvind-auksjon sammen med franske Total i 2013. Nå prøver selskapene å overtale den tyske staten til å stanse mer utbygging i samme område, for å unngå «skygging» – altså at vindturbiner demper vinden for hverandre. Den tyske havvindbransjen jobber også for at selskapene skal kunne levere tilbake ubrukte havvind-områder uten å betale milliardbøter. Men så langt har myndighetene bare svart at alle byggeplaner var kjent da selskapene la inn bud, og at bøtene må betales.
Read more »




