Beyond the Breaking News

Jeg er ny syklist i Oslo. Nå vurderer jeg å bli bilist igjen.

United States News News

Jeg er ny syklist i Oslo. Nå vurderer jeg å bli bilist igjen.
United States Latest News,United States Headlines

Sykkelkulturen i Oslo er fæl.

Aldri før har jeg vært så redd for å havne i en ulykke som når jeg sitter på sykkelen! Og det jeg er redd for, er ikke å bli påkjørt av en bil, men av en annen syklist, skriver innleggsforfatteren.

Frem til nylig har jeg vært bilist. Det er liksom så greit å komme frem fort og komfortabelt – og å slippe å stå på en stappfull buss eller å slite på et ubehagelig sykkelsete og komme hjem gjennomsvett. Ettersom både antall år og antall kilo har gått oppover, har jeg innsett at jeg må mosjonere mer.

Og jeg bestemte meg for å gi det ubehagelige sykkelsetet en ny sjanse, sånn at jeg har en god unnskyldning for å droppe joggeturene. I utgangspunktet er trafikkreglene stort sett de samme for sykler og biler i bybildet. Jeg innså fort at det likevel er en del å sette seg inn i, spesielt da unntakene fra reglene som bilister følger. Her er mine funn.

Unntaket er om man holder grei fart, da må man sykle på rødt. Blir man stående i et sykkelfelt og vente på at lyset skal bli grønt, blir man forbikjørt av stadig sintere syklister på vei inn i krysset. Unntaket er dersom det koster mye krefter å stoppe og starte igjen. Har man god fart forbi en sidevei, har man forkjørsrett.

Det er da rimelig at bilene får seg en god bremsetest iblant? Jeg trodde at man skulle gå av sykkelen og trille over, om man skulle bruke fotgjengerfelt. Så feil kan man ta! Det viser seg nemlig at syklister er fotgjengere på hjul.

Det er også verdt å nevne at det kan være lurt å holde høy fart over fotgjengerfeltet, slik at man ikke er til hinder unødvendig lenge. Denne er opplagt. Fartsgrensen gjelder for alle, også syklister. Men – forbi skoler er fartsgrensen ofte satt urimelig lavt.

Passerer man en skole, er fartsgrensen veiledende. En forbikjøring skal foretas på venstre side. Når det oppstår situasjoner der to raske syklister skal passere en sen syklist, er det likevel sånn at den ene passerer på venstre side og den andre på høyre. Man skal alltid vise hensyn til fotgjengere om man sykler på fortau.

Regelen her er at man holder en fart på maksimalt 6 kilometer i timen når man passerer, med mindre man allerede holder høyere fart. Fra min tid som bilist var jeg klar over at noen syklister tar trafikkreglene med en klype salt. De er tross alt myke trafikanter, og en ulykke som forårsakes av en syklist, har gjerne mindre skadepotensial enn en som forårsakes av en bilist. Nå slår det meg at sykkelkulturen i Oslo er fæl.

Aldri før har jeg vært så redd for å havne i en ulykke som når jeg sitter på sykkelen! Og det jeg er redd for, er ikke å bli påkjørt av en bil, men av en annen syklist. De siste ti årene har vi hatt en skikkelig satsing på infrastruktur for sykkel i Oslo. Jeg ønsker at vi i de neste ti får til en skikkelig satsing på en bedre sykkelkultur.

Etter å ha gitt sykkelen en prøveperiode, vurderer jeg heller å bli bilist igjen.

We have summarized this news so that you can read it quickly. If you are interested in the news, you can read the full text here. Read more:

Aftenposten /  🏆 31. in NO

 

United States Latest News, United States Headlines

Similar News:You can also read news stories similar to this one that we have collected from other news sources.

Holmenkollstafetten skaper problemer for fremkommeligheten i OsloHolmenkollstafetten skaper problemer for fremkommeligheten i OsloPolitiet forventer særlige utfordringer i områdene hvor løypa går til Holmenkollstafetten dagen etter. Det er satt opp midlertidige linjer som kun kjører lørdag. Det er også flere stengte veier som følge av løpet. Cupfinalen mellom Brann og Bodø/Glimt starter klokken 18.00, og Ruter oppfordrer til å reise motstrøms og ta Linje 5 Ringen via Tøyen fra sentrum.
Read more »

Direkte togreise fra Oslo til Berlin via København åpner våren 2024Direkte togreise fra Oslo til Berlin via København åpner våren 2024Togselskaperne har de siste årene opplevd økt etterspørsel etter ruter over landegrensene, og denne stadig lengre direkteforbindelsen blir en av de lengste i Europa.
Read more »

Oslo sentrum preges av rødt og gult - Brann- og Bodø/Glimt-supportere feirer cupfinalenOslo sentrum preges av rødt og gult - Brann- og Bodø/Glimt-supportere feirer cupfinalenOslo sentrum er fylt med tilreisende til cupfinalen mellom Brann og Bodø/Glimt. supportere fra Vest-Norge og nordlige deler av landet feirer kampen med fargerike klær og gevinster.
Read more »

Jeg trodde jeg var kvitt skjærene. Så sendte konen et bilde.Jeg trodde jeg var kvitt skjærene. Så sendte konen et bilde.Jeg trodde jeg hadde vunnet. Så sendte fruen et bilde.
Read more »



Render Time: 2026-06-11 22:03:58