Kultur- og likestillingsminister Abid Q. Raja presenterte onsdag en krisepakke på 300 millioner for mediebransjen. Medieorganisasjonene ønsket mer penger.
Kultur- og likestillingsminister la frem en krisepakke for mediebransjen i sin digitale tale til mediebransjen under Nordiske mediedager. Pakken er på 300 millioner kroner, formålet med ordningen er å bidra til at mediene kan opprettholde virksomheten både under og etter coronakrisen.
– Mediene står i en vanskelig situasjon. Nyheter leses som aldri før, men smitteverntiltakene har rammet næringsliv hardt, noe som igjen rammer mediebransjen i annonsemarkedet. Innbyggernes behov for informasjon er svært stort, og mediene har gjort en fantastisk jobb med å opplyse og informere oss, og stille kritiske spørsmål på vegne av hele befolkningen, sier Raja.Han påpeker at det er et sentralt mål for regjeringen å sikre at mediene kan opprettholde sin viktige samfunnsfunksjon og Norge har kritiske, velfungerende og uavhengige redaksjoner, både under og etter coronakrisen. Regjeringen foreslår i revidert nasjonalbudsjett å opprette en midlertidig kompensasjonsordning for redaktørstyrte medier som har hatt et visst omsetningsfall som følge av Covid 19-utbruddet, med en søknadsordning forvaltet av Medietilsynet.Regjeringen foreslår at rammen for ordningen begrenses oppad til 300 millioner kroner. – Vi er glade for at regjeringen kommer med en avklaringen om en mediepakke som vi har etterspurt lenge. Men vi frykter at det er alt for lite for å opprettholde mediemangfoldet, sier leder av Norsk Journalistlag Hege Iren Frantzen. – Det som har vært viktig for oss er at midlene må bidra til at journalister kan fortsette å være på jobb og gjøre den viktige oppgaven med å holde folk oppdatert. KNAPT: Assisterende generalsekretær i Norsk Redaktørforening Reidun Nybø mener det er behov for mer midler i regjeringens krisepakke for mediene.Også Norsk Redaktørforening mener beløpet er noe lite. – Jeg mener en pott på 300 millioner høres knapt ut. Det er et behov for mer – sannsynligvis mellom 400 og 600 millioner kroner, sier assisterende generalsekretær Reidun Nybø. – Men umiddelbart tenker jeg at det er en god nyhet at kulturministeren skjønner at det er egne behov for mediebransjen. Det har vært et poeng å holde journalister på jobb, og vi så med en gang at det var behov for egne tiltak for mediebransjen.
Norge Siste Nytt, Norge Overskrifter
Similar News:Du kan også lese nyheter som ligner på denne som vi har samlet inn fra andre nyhetskilder.
110 stoffavhengige mistet fastlegen sin: – Noen tenker å avslutte livetFastlege Stig Asplin ble fratatt retten til å skrive ut medikamenter som eks-narkomane pasienter er avhengige av. Nå frykter han at de havner på gaten igjen, og raser mot Statens helsetilsyn.
Les mer »
Korona reddet forholdet til Linni Meister: - Vi holdt på å gå fra hverandreGOD KVELD NORGE (TV 2): Forlovelsen har vært brutt tre ganger. Nå mener Linni Meister og den 11 år yngre forloveden at forholdet ble reddet av koronaviruset.
Les mer »
«Alle» lurer på hva disse bokstavene står for - nå svarer produsenten- Sprøstekt løk blir aldri det samme igjen, sier en lattermild Christina «Kona til» Kihlman (37) etter å ha fått svar på hva «PS» på posen egentlig står for.
Les mer »
Mediene får krisepakke på 300 millioner kronerRegjeringen vil foreslå en kompensasjonsordning for medier som har tapt inntekter på coronakrisen, sier kulturminister Abid Raja (V).
Les mer »
- Flyene liker ikke å stå parkert16.000 av alle verdens fly står på bakken, og med bare syv fly i trafikk for Norwegian er det en travel og ny hverdag for bakke- og vedlikeholdsmannskapene til selskapet.
Les mer »




