FrPs medlemmer i Oslo bystyre mener at det ikke er riktig at prisen på fjernvarme er tett knyttet til den stadig dyrere strømmen.
Prissetting av fjernvarme er regulert av energiloven, men kun med begrensninger oppad. – Energiloven sier bare at fjernvarmeprisen ikke kan være høyere enn strømprisen i samme forsyningsområde, men det er ingenting i veien for at den er lavere, sier Birger Bergesen, seniorrådgiver i NVE.
Selv om det finnes eksempler på fjernvarmeselskaper som legger seg noe under, er vanlig praksis å legge fjernvarmeprisen på nivået til kraftprisen.– Nå er prisen på fjernvarme ene og alene drevet i taket på grunn av praksisen med å følge strømprisen, ikke fordi det koster mer å produsere fjernvarme. Da skylder vi Oslo-folk å se på prissetting som kan gi rimeligere fjernvarme basert på det fjernvarme faktisk koster, sier Solås.Oslo kommunes fjernvarmeselskap Hafslund Oslo Celsio dekker omtrent 20 prosent av varmebehovet i Oslo.En vesentlig del av fjernvarmen stammer fra anlegget på Klemetsrud, der hovedstadens avfall brennes.Inntektene hoppet fra 1,37 til 2,25 milliarder kroner, mens resultatet endte på 384 millioner kroner. - mer enn 2,5 ganger så mye som året før. – Det er Oslo-folk som er fjernvarmekunder og det er med deres lommebøker rekordresultatet har blitt betalt. Kommunen forvalter eierskapet i fjernvarmeselskapet på vegne av byens innbyggere, da må vi tørre å si at betingelsene skal være til det beste for Oslo-folk, sier Lars Petter Solås.
Norge Siste Nytt, Norge Overskrifter
Similar News:Du kan også lese nyheter som ligner på denne som vi har samlet inn fra andre nyhetskilder.
Hydrogenaksje skyter fart – styggere for KahootOslo Børs faller fredag. Hynion skyter fart på avtale og stiger nesten 20 prosent.
Les mer »
Innflyttere aner ikke hvordan det er å ferdes blant folk i OsloKommentar: – Høsten er trist. Det betyr kø i butikken, fulle barer og helt kaos i kollektivtrafikken da Oslo fylles av nye borgere, skriver Espen Hågensen Rusdal.
Les mer »
Derfor blir det ikke vanlig Pride-parade i år– Det er fullt mulig at vi går litt stille i dørene nå, inntil vi er sikre på at ingen er så sinte at de vil skyte, sier Brita Møystad Engseth.
Les mer »
- Har brukt gassFengselsbetjentene i Oslo fengsel ber om lov til å ha pepperspray festet i beltet. Kriminalomsorgen lover rask vurdering av tiltaket.
Les mer »




