Regjeringen vil rydde opp i «Texas-tilstander» i drosjenæringen, og strammer inn på flere områder. Blant annet må drosjene igjen knytte seg til en sentral.
– Det har vært litt Texas-tilstander i drosjenæringa. Men det finnes lover i Texas også, bare ikke gode nok lover, sier Trygve Slagsvold Vedum til NTB og ler godt. Han vil ikke kalle situasjonen i taxinæringen for «lovløs», men han mener regelverket fungerer svært dårlig etter frislippet fra den forrige regjeringen.
– Vi ønsker en mer regulert bransje fordi det skal være lettere og mer forutsigbart å være taxisjåfør og jobbe i yrket. Men også for at det skal være lettere for dem som tar taxi. At det er et trygt og regulert marked, sier finansministeren.Denne uken legger regjeringen fram et forslag om å stramme inn regelverket for drosjenæringen på flere punkter. Regjeringen vil:Innføre sentralløyve med tilhørende objektive krav for de som ønsker å drive drosjesentral Sentralene pålegges plikter knyttet til innsamling, lagring og oversendelse av informasjon til offentlige myndigheter, blant annet om posisjonsdata for drosjeturer og priser for drosjetjenester. Sentralene plikter å ha en klageordning, samt sørge for at en tilstrekkelig del av drosjene som er tilknyttet sentralen er utstyrt for transport for personer med nedsatt funksjonsevne, i samsvar med gjeldende regler om krav til universell utforming. Drosjeløyvehavere skal sikre at betaling for all løyvepliktig transport registreres i taksameter hos en drosjesentral som løyvehaveren er tilknyttet.Regjeringen har allerede innført disse grepene fra 1. januar i år:Krav om at alle drosjer skal ha taklykt. Krav om at løyvehaver må bruke kjøretøy som er registrert som drosje i Kjøretøyregisteret i sin løyvepliktige virksomhet. Krav om at løyvehaver, før oppstart av drosjevirksomhet, skal dokumentere for løyvemyndigheten at kjøretøy som benyttes som drosje er registrert som drosje i kjøretøyregisteret og at taksameter som tilfredsstiller kravene i forskrift 1. oktober 2009 nr. 1226 om krav til taksametre er installert i kjøretøyet.Sammen med samferdselsminister Jon-Ivar Nygård tok Vedum turen til drosjeholdeplassen på Oslo S tirsdag formiddag.* Plikt om at alle drosjeløyvehavere må knytte seg til en sentral* Sentralene må ha en klageordning, og en viss andel av bilene må kunne transportere folk med nedsatt funksjonsevneSamferdselsminister Jon-Ivar Nygård og finansminister Trygve Slagsvold Vedum vil regulere drosjebransjen tydeligere. Her i drosjekøen på Oslo S.På Oslo S var køen med ventende drosjer lang tirsdag formiddag. Sjåfører NTB snakket med, fortalte om dager med ventetider på flere timer for å få kunder. – Det frislippet Høyre-regjeringen leverte, har ført til at taxinæringen har fått utfordringer. Det har blitt overetablering i byene og egentlig en utarming av tilbudet i distriktene, sier Nygård. Der drosjene i hovedstaden tidligere var tilknyttet sentraler og hadde logo og profilering fra de ulike sentralene, er det nå kun et fåtall som har det noen logoer på bilene sine. I tillegg har mange taxikunder rapportert om sjokkpriser når de har praiet taxi på gaten de siste årene. Nygård tror de nye grepene kan gi mer stabile taxipriser. – Dette med sentraltilknytning betyr at vi som taxikunder får en sentral å forholde oss til. Hvis det skjer noe i taxien, eller du får en pris du ikke er fornøyd med, så finnes det et sted du kan henvende deg til, sier Nygård.Både Vedum og Nygård avviser at de ønsker å stenge ute multinasjonale techselskaper som Uber og Bolt fra det norske markedet. – Men nå kan du vite at når du bruker en app, så er det også regulert. Det er norske forhold som ligger bak. Du skal gjennom en sentral, sier Vedum.– Det skal være anstendige og ordentlige vilkår for kunder og for dem som jobber i sektoren, sier han. Samferdselsministeren vil ikke kalle endringene for en «reversering» av Solberg-regjeringens taxireform. Heller en «forbedring». – Målestokken er ikke at det skal være akkurat slik som før reformen, men vi skal ramme dette inn på en god måte, sier han.Regjeringen har allerede gjort noen grep på taximarkedet fra 1. januar i år. Blant annet krav om taklykt, at drosjene må registrere seg og dokumentasjon for taksameter.Planen er også å komme med enda flere grep neste sommer, men regjeringen må også forsikre seg om at «den norske drosjemodellen» passer inn i EØS-regelverket. – Vi må være sikre på at endringene ikke bare blir vedtak i Stortinget, at det faktisk blir virkelighet. Jeg har merket at det har vært utålmodighet, men vi jobber målrettet, sier Vedum.
Norge Siste Nytt, Norge Overskrifter
Similar News:Du kan også lese nyheter som ligner på denne som vi har samlet inn fra andre nyhetskilder.
Regjeringen har ett argument for havvind som er viktigere enn alle andreDet er ikke mer strøm og klima som er det viktigste når det skal brukes 1000 milliarder kroner på havvind i Norge.
Les mer »
Ungdomspartiene: – Nå må regjeringen levereAUF og Senterungdommen har gått sammen om et krav til egen regjering: Nå må Norge signere FN-avtalen om et forbud mot atomvåpen.
Les mer »
Virke ber Vestre gripe inn: – Regjeringen er på ville melkeveierEr næringslivsjournalist i E24. Dekker handelsbransjen, spesielt dagligvare. Skriver også om boligmarkedet og økonomisk politikk, blant annet.
Les mer »
Regjeringen enig med Høyre og Frp om å åpne for gruvedrift på havbunnenAp, Sp, Frp og Høyre er etter flere ukers forhandlinger enige om en trinnvis åpning for gruvedrift på havbunnen. Miljøorganisasjoner, SV, Rødt og Venstre reagerer sterkt på avgjørelsen.
Les mer »
Norske industrikjemper med gullpass fra regjeringenDUBAI (E24): Dette rosa passet gir Aker, Yara og Hydro en unik tilgang til landene i klimaforhandlingene, som nå kan avgjøre industriens fremtid.
Les mer »
Regjeringen strammer inn i taxibransjen – vil ha slutt på «Texas-tilstander»Regjeringen vil rydde opp i «Texas-tilstander» i drosjenæringen, og strammer inn på flere områder. Blant annet må drosjene igjen knytte seg til en sentral.
Les mer »




